Social media en B2B


De meerderheid van de mensen hebben een account op social media. Het gebruik ervan is voor iedereen verschillend maar ongetwijfeld heeft iedereen al wel eens een promo of een “like en deel” actie zien passeren op Facebook.

Deze advertenties zijn betaald door het bedrijf dat achter het artikel staat en dient er natuurlijk voor om nieuwe klanten te werven en bestaande klanten te houden. Al die bedrijven hebben tevens ook een bedrijfspagina op hetzelfde platform waar – net zoals op een website – algemen info zoals contactgegevens op staat.

Buiten die info is er ook de mogelijkheid voor de klanten om dat bedrijf te ‘beoordelen’ aan de hand van een score tussen 1 en 5 sterren al dan niet aangevuld met commentaar erbij. Iedereen kent wel een organisatie of bedrijf waar die ontevreden over was en sterker nog dit ook zo heeft geuit via social media.

Dit wil zeggen dat u als ondernemer mogelijk ook actief bent op social media om uw bedrijf te promoten en al dan niet te maken hebt gehad met (on)tevreden klanten. Aan beide kanten van dit platform schuilen natuurlijk mensen met gevoelens. U, als bedrijf dient echter steeds professioneel te blijven, en dat is niet altijd makkelijk.

Enkele vuistregels voor het gebruik van Social Media voor bedrijven:

- Let goed op taal- en spellingsfouten; een fout in uw advertentie of artikel komt zeer onprofessioneel over.

- Zorg voor een goede zinsopbouw en let erop dat u niet te vaak hetzelfde woord in korte tijd gebruikt, maak dus gebruik van synoniemen.

- Indien u een slechte review krijgt online probeer dan eerst contact op te nemen met de klant en reageer niet direct op social media. Als u dan toch overgaat tot het reageren (wat u best altijd wel doet, ongeacht de situatie) blijf dan professioneel en toon ook empathie voor het misnoegen van die klant. Vermeld ook eventueel een oplossing of een voorstel zodat de andere mensen die dit lezen toch een positief gevoel eraan overhouden. Niemand is immers perfect en dat weten zij ook.

- Overspoel je volgers niet met informatie en/of promoties. Zorg dat het overzichtelijk blijft.

- Maak uw updates niet te lang en zorg regelmatig voor een leuke afbeelding erbij. Maar overdrijf hier niet in en zorg dat het van toepassing is.

- Foto’s moeten niet altijd professioneel door een fotograaf zijn getrokken maar wel van goede kwaliteit. Vermijd over- of onderblichting en het object dat u fotografeert bevindt zich best in een neutrale achtergrond.

- Verwijs regelmatig naar de website van het bedrijf via een update op social media, en vice versa.

- Indien er meerdere beheerders zijn van een social media account van uw bedrijf, maak zeker goede afspraken over het posten van updates. Spreek af wie wanneer post zodat er niet te veel of dubbele posts verschijnen in naam van het bedrijf.

4 keer bekeken

© 2020 Compsessed group

  • Facebook - Black Circle
  • Instagram - Black Circle